3 sätt att påverka budgivningen som säljare. Hur ska man agera för att sälja en bostad till högsta möjliga slutpris? Frågan är inte helt enkel att svara på - fanns det ett facit att luta sig mot så skulle varenda bostadsaffär nå nya rekordpriser. Det finns ingen magisk formel, men däremot finns det små knep som är användbara och som definitivt kan göra skillnad.
Att sälja en bostad utgår alltid från en enkel logik som förhoppningsvis leder till en budgivning och ett högt slutpris. Det som krävs är att man hittar två stycken intressenter som är villiga att betala för bostaden och som är villiga att buda över varandra. Svårare än så behöver det inte vara. Har man hundra personer på en öppen visning så räcker det alltså rent konkret att två av dessa är intresserade. Lägger man upp det så, ja, då är det också väldigt enkelt.
Frågan är bara hur man ska agera för att attrahera potentiella köpare och få igång en budgivning? Det finns några knep och av dessa så sticker tre stycken ut från mängden. 3 sätt som man som säljare kan använda sig av i samband med en försäljning och därigenom också få igång en budgivning.
Så får du igång intresset kring bostaden
I större städer - Stockholm, i synnerhet - så ser man att konkurrensen äter upp intressanta objekt. Ser man saken ur en köparens perspektiv så använder man Hemnet som kanal och ser över vilka bostäder som läggs ut på den sidan. Det är bra. Hemnet är ovärderligt sett till utbud och sett till hur säljare och köpare kan mötas utan några krav.
Det stora problemet med Hemnet är att det läggs ut hur många bostäder som helst och att dessa tenderar att konkurrera ut varandra; visningar sker samtidigt och som köpare har man inte möjlighet att se alla intressanta objekt. Det skapar problem för en säljare. Hur får man det egna objektet att bli mer intressant och hur får man det att skilja sig från den stora massan?
Innan de tre knepen delges så kan man säga följande om det senare i form av den höga konkurrensen: sälj inte då andra säljer. Enkelt översatt - när säljer man flest bostäder i Stockholm och när finns det en lågkonjunktur? De stora affärerna genomförs ofta under tidig vår och under tidig höst - efter julen och efter semestern. Det är då många har tid att sätta igång med att kolla på bostäder på riktigt - något som innebär att de flesta säljare lägger ut sina bostäder just då. Det är en logisk tanke, men den kanske inte är så genomtänkt alla gånger.
Återigen: konkurrensen. Målet är att sticka ut och, så att säga, vara bäst i den egna viktklassen. Som sagt: det räcker med två intressenter för att en budgivning ska ta fart och även under perioder då folk normalt inte köper bostäder så finns det intressenter. Tro inget annat!
I övrigt då? Finns det annat att tänka på? Här kommer de tre knepen som utlovats:
- Renovera: Ett säkert sätt att skapa intresse för en bostad är att göra den så inbjudande som möjligt. Något som ofta kan innebära en renovering. Här handlar det emellertid sällan om större ingrepp. De små detaljer är avgörande: fixa till i hallen, måla om, byt handtag på köksluckorna och så vidare. Mäklaren brukar ha väldigt bra tips kring detta.
- Styling: Styling är avgörande kring budgivning och ett högre slutpris. Homestyling handlar om att inreda bostaden på ett tilltalande sätt för köpare. Det innebär att man tar bort möbler, skapar luft och adderar speciella detaljer som i sin tur säljer in en livsstil snarare än en bostad. Detta kan illustreras av att ett objekt kan inredas på ett mer barnvänligt sätt om bostaden ligger i ett område dit många barnfamiljer söker sig. Detsamma om det handlar om en bostad som tilltalar ensamhushåll.
- Val av mäklare: En punkt som inte ska underskattas. Rätt mäklare kan använda sin expertis och kunskap för att få igång en budgivning. Går det trögt så kan exempelvis en mäklare använda sitt kontaktnät - tidigare spekulanter för liknande objekt - och erbjuda visningar för dessa. Det handlar om att få så många spekulanter som möjligt och i detta så är alla medel tillåtna.